Három nemzet meghatározó poszt-rock-zenekara teszi tiszteletét május 19-én, csütörtökön a Dürer Kertben. A Fekete Zaj szervezésében a magyar Törzs, a finn Baulta, valamint az amerikai I Hear Sirens lép színpadra a maratoni esten.
A poszt-rock-szcéna felvirágzása Magyarországon, habár kevéssé közkeletű téma, mégis igen fontos a gitárzenei műfajok hazai alakulásának szempontjából. A jellemzően az instrumentális zeneszerzésre és a dob-basszusgitár-gitár variációira épülő, a hardcore-ral, a metállal, a math rockkal, sőt, az indie-vel is több ponton érintkező stílus a háttérből jőve kúszott be több kortárs rockzenei alzsánerbe,
és hatott rájuk termékenyítően.
Országhatáron belül talán a legfrissebb és legszemléletesebb példa erre a hatásra a Platon Karataev esete: az első lemez indie folkjától kiindulva legutóbbi lemezükre beérett a saját hangjuk, amelyben a korábbi sajátos szerzői stílus visszabontott alakzatain túl rengeteg poszt-rock-kikacsintás is felfedezhető.
Ennek a nagy kreatív potenciállal rendelkező műfajnak évek óta a Törzs az egyik legjobb hazai képviselője. Korábbi indie rock-vonatkozásai miatt a poszt-rock elemeit sajátos és hiteles módon ragadják meg a kollektíva tagjai. Jó ideje teljesen elhagyták a szövegeket a dalokból, a döntés létjogosultságát a 2019-ben megjelent Tükör című albumuk teljes egészében igazolta. Szóban forgó legutóbbi lemezükön a számsor címzéséről is lemondva totálisan átadták magukat a hangszeres zenének, és olyan komplex történeteket jelenítettek meg előttünk
néhány jól megválasztott, gyönyörűen zengő gitárriffel,
amelyeket még lírai igényességű, gondosan megformált énekelt szövegekkel is nehéz lenne kifejezni. Az utóbbi években a stílus nemzetközi vizein is sikereket elérő Törzs így természetesen nem maradhatott le 2022 legnagyobb magyar poszt-rock-eseményének lineupjáról.
A csütörtöki poszt-rock-maraton másik európai résztvevője a finn Baulta zenekar lesz, amely diszkográfiájában néhol ugyan beugrik egy-egy math rockos gitármenet, összességében mégis az ambient atmoszférateremtésére támaszkodik a formáció. Míg a Törzsnél feszesebben szerkesztett, jobban előtérbe helyezett gitárelemeket találunk, addig
a Baulta védjegyét a zörejszerűre torzított és zengetett pengetés jelenti.
Légies, a kellő pontokon mégis húsbavágóan szép zenéjük tökéletes kivonata a 2016-os Any Fool Can Regret Yesterday, amely albummal nemcsak a düreres estéhez való bemelegítés céljából érdemes szerencsét próbálnunk, de visszatérő eleme lehet az elmélyülős, többször hallgatandó, viszonylagos egyszerűségükben is komplexnek mutatkozó lemezek listájának.
A harmadik színpadra lépő zenekar a Baultával közös európai turnéját taposó egyesült államokbeli I Hear Sirens, amely újfent egy külön perspektívából közelít a poszt-rock felé. A Salt Lake Cityből érkező zenekar valamivel korábban kezdte a pályafutását a műfajban – első cím nélküli kislemezük 2008-as keltezésű, amelyhez a dallamosabb metálból merítettek lendületet. Kvalitásaikat azonban Beyond The Sea, Beneath The Sky című első nagylemezükön tudták igazán kidomborítani. Előtérbe kerül a zongora
és felbukkannak majd poszt-punkos repetitív riffek is,
mindenekelőtt azonban a szárnyaló visszhangok és súlyos gitártémák ritmikus váltakozására számíthatunk tőlük.
A részletek a Facebook-eseményben találhatóak.
A borítófotó, amin a Törzs látható, Zsoldos Valéria képe.