A KULTer.hu szerkesztősége 2018-ban adta át először a KULTer stART díjat Varga Ákos filmkritikusnak, rá egy évre pedig Kovács Edward költő-kritikusnak, majd 2020-ban Berényi Csaba filmkritikus, míg tavaly Drávucz Zsolt popzenei újságíró lett a díjazott. Ezúttal is egy olyan – 30 évesnél nem idősebb – szerzőnk munkáját szeretnénk elismerni, aki kitartóan és magas színvonalú szövegekkel járult hozzá oldalunk működéséhez. A 2022-es díjazott a pénzjutalom és az üvegplakett mellett értékes ajándékcsomagokkal is gazdagabb lesz.
A díj célja
Szerkesztőségünk a kezdetektől fontos feladatának tartja, hogy teret adjon a fiatal kritikus- és szépírógeneráció képviselőinek, s szerény lehetőségeihez mérten támogassa őket építő kritikával, gyakornoki programok indításával és szakmai eseményeken történő szereplési lehetőségekkel.
A KULTer stART díj azoknak a munkáját hivatott elismerni, akik már kevésbé igénylik a mentorálást, mégis nagy elhivatottsággal járulnak hozzá, hogy a KULTer.hu kortárs kultúrportál napról napra egyedi élményt nyújtó tartalmakkal szolgáljon olvasóinak. A díjra történő nevezés tehát a 30 évesnél nem idősebb, kritikusi, tudósítói és szépírói tevékenységgel foglalkozó szerzőknek jelent visszacsatolást.
Az odaítélés menete
A jelölési folyamat kétfázisú. A kizárólag egyedi tartalmakat közlő litKULT, vizuálKULT, popKULT és Szépirodalom rovat vezetői – szerkesztőségi egyeztetés után – 2-2 szerzőt javasolnak az elismerésre rövid szöveges értékelés kíséretében. Az idén kivételesen 7-es listára került nevekből a 8 tagú szerkesztőség egyszerű többségi szavazás alapján dönt arról, ki szolgált rá leginkább, hogy az adott évi KULTer stART díj birtokosa legyen. Az eddigi évek gyakorlatához képest idén annyiban változott a döntéshozatal menete, hogy szerkesztőségünk egyik tagja, Papp Gréta nem szavaz, hiszen jelöltként ő maga is helyet kapott a shortlisten. 2022-től olvasóink szavazatai alapján közönségdíjat is kiosztunk.
A shortlistre került szerzők
Csabai Máté viszonylag friss szerzője a KULTer.hu-nak, de régi motorosa a kulturális újságírásnak. Évekig a Fidelio újságírója volt, Buddy Endre címen saját rovatot visz a Port.hu-nál, emellett olyan lapok közlik írásait, mint a Magyar Narancs, a Revizor vagy a Kultúra.hu. Mindössze két éve dolgozott újságíróként, amikor 2019-ben megkapta az egyik legrangosabb, 30 alatti szerzőknek járó díjat, a Junior Primát. 2021-ben részt vett a KULTopik programsorozat Zenekritika című online kerekasztal-beszélgetésében, idén pedig szerzőként is bemutatkozott a oldalunkon. Cikkeinek témaválasztása jól leírja újságírói pályáját is, amely a klasszikus zene és a jazz értő interpretálásával indult, majd fokozatosan nyitott a popkultúra értelmezése felé. Első kritikájában a jazz és a pop rögtön összeért, a lemezhez nagy kedvet csináló írásában az elektronikus zenei producer Floating Points, a jazzlegenda Pharoah Sanders és Londoni Szimfonikus Nagyzenekar közös alkotását, a 2021-es év egyik csúcsművét, a Promisest elemezte. Foglalkozott a hazai és a kelet-európai jazz keresztmetszetével, és szakmailag is izgalmas szempontok mentén járta körbe Varga Dániel és a lengyel jazz-zenészek együttműködéséből született Eastern European Quartet-albumot. Legutóbb pedig a magyar könnyűzene aktuális sikersztorijának számító Carson Coma új lemezével foglalkozott. Cikkeiben törekszik az ismeretterjesztésre, az olvasók biztos kezű eligazítására az óriási kultúradömpingben. Írásaiban imponáló szakmai tudást mozgat meg, de ami ennél is fontosabb, hogy rendre eredeti gondolatokat, szempontokat fogalmaz meg, ráadásul olyan gördülékeny és szórakoztató stílusban, hogy az a hazai kulturális újságírás megkerülhetetlen szerzőjévé teszi őt.
Figyelmes fegyelmezetlenség. Talán így jellemezhető leginkább a KULTer.hu kulturális portálon verseket publikáló Kazsimér Soma művészete. Figyelmes, mert örökségként kívánja megérteni a múlt történéseit. Például a Hosszú beszéd című performanszában a Szkárosi-hagyománynak állított méltó emléket, de teszi azt a megidézés, az éltetés aktusát sem mellőzve. És persze fegyelmezetlen, elvégre ki használna sportszereket egy szentmise ereklyéiként (Sportmise)? Kazsimér Soma azáltal emelkedik ki a 2000 körül születettek alkotói nemzedékéből, hogy művei nem tagolódnak művészeti ágakra, hanem progresszív módon kerülnek kölcsönhatásba egymással. Lírájában többször él QR-kódok, linkek betoldásával. Az Egyszavasok című verse is inkább hasonlít egy performasz leírására, amelyben a hídra festés mint egy város birtokbavételének gesztusa történne meg, ha az anyaghiba poétikája nem szól közbe: „EZ EGY CSÚYNA HÍD”. Viszont a poétikailag kifejezetten szép, értékes, kidolgozott, sokféle értelmezést megengedő nyelvi megoldásokban sem szenvednek hiányt a szövegek, ugyanis egy Kazsimér-sor nem törik, hanem hajlik („rohanunk a sötétben / a sötétből”), nem véget ér, hanem a palindrómának köszönhetően visszafordul („a lény / sarkamba kapva / lohol”). Kazsimér Soma költő, performer, a FÉLonline szerkesztője, a FISZ Junior-program egyik műhelyvezetője. A hazai fanzine-kultúra prédikátora, a hiedelemvilág sámánkirálya és immár a KULTer stART díj jelöltje.
Majláth Ákos még első kötete előtt áll, de máris számtalan megjelenés fűződik a nevéhez, legyen szó szövegpublikációról, rádiós beszélgetésről vagy akár versvideóról. A KULTer.hu-n eddig versekkel és egy meseszöveggel jelentkezett, mégis sok meghatározó olvasási pillanatot okozott. A Majláth-féle versnyelv felismerte a rövid, kijelentő mondatokban rejlő világépítő potenciált, hiszen hogyan is lehetne belekötni abba, hogy „Valaki reggelihez készül.” Feszülten várjuk a folytatást, mint elsötétített gyerekszobában a talpunkba fúródó tárgyakat. Azonban a szövegek kiszámíthatatlan dinamikai váltásai mindig segítenek továbbgördülni a nehéz pillanatokon. Nincs búskomor önrágalom vagy fejtágítás, csupán a vágy egy olyan (vers)világ iránt, „ahol egyszerű lesz minden, / egyszerű és igazi.” Majláth meg meri szólaltatni a fejünkben cikinek, leírva mégis húsbavágóan fontosnak tűnő problémákat: hova tűnnek az ígéreteink? Hová a begyógyult sebek? Mintha gyerekként, görögdinnyemámorban gondolkodnánk az élet nagy kérdésein. Mindez kapcsolatban lehet azzal, hogy Majláth Ákos gyerekpszichológusként dolgozik, így a meseterápia, a gyermekek be nem csontosodott asszociációs bázisa és a határok nélküli kérdésfeltevés számára a mindennapi élettapasztalat részét képezik. Viszont szögezzük le egy játékkalapáccsal: Majláth Ákos versnyelve egyáltalán nem gyerekes, hanem gyermekien őszinte és szokatlanul igazi.
Ozsváth Eszter Judit 2020 októberétől tagja a KULTer.hu szerzőgárdájának. Első írása a MODEM egyik kiállításáról készített tudósítás volt, amely máris egyértelművé tette, hogy a tények érzékletes rögzítése mellett az elemzés, az értelmezés az ő terepe. Ennek egyre meggyőzőbb bizonyítékát láthatjuk színikritikáiban. A pandémia idején írt részvételi előadásról, online közvetített darabról, eleve streamszínházra készült bemutatóról és a digitális formában megrendezett Deszka Fesztiválról is. Elemzéseiben nemcsak a színpadi akciónak, a színészi játék finomságainak vagy a motívumoknak a rögzítését tekinti feladatának, hanem például a hangok és a színek közvetítését is. Találó jelzőkkel, metaforikus megnevezésekkel, alkalmi, kötőjeles szóösszetételekkel bontakoztatja ki atmoszférateremtő képességét, így éri el, hogy bírálatai líraiak legyenek. A képzőművészet és a kortárs irodalom terén is magabiztosan mozgó szerző a Gerhard Richter és a Hieronymus Bosch életművét bemutató tárlatok gigantikus anyagát és azok kulturális beágyazottságát hasonlóan magas színvonalon járja körbe. A képzőművészeti hagyományok alapos ismeretét lefegyverző arányérzékkel vegyíti a személyes benyomások és a festők életrajzi epizódjainak gazdag sűrítményével.
Papp Gréta első ízben 2017-ben publikált a KULTer.hu-n. Debütáló írásában kettős kötetbemutatóról tudósított. Visszatekintve adekvátnak tűnik a beszámolóban hangsúlyos dualitásra egyfajta előjelként tekinteni (még ha valamelyest önkényes is az analógia). Papp Gréta a portálhoz ugyanis két tevékenységi kör vállalásával kapcsolódik: mind szerzőként, mind olvasószerkesztőként érzékelhető odaadó precizitása, körültekintő szövegalkotás és -gondozás iránti belső igénye. Tudósításai amellett, hogy pontos szinopszisát adják a különféle tematikájú eseményeknek, megteremtik olvasóikban az „itt és most” élményét, legyen szó a Parnasszus és az Alföld folyóiratok lapszámbemutatójáról, a Debreceni Irodalmi Napok változatos programsorozatáról, vagy a Debreceni Ünnepi Könyvhétről írt beszámolóiról. Képessége a részletekben rejlő jelentékenység felismerésére interjúit is különösen megragadóvá teszi. Izgalmas távlatokat nyitó kérdéseire Szabó Imola Julianna és Monika Jurczak, Láng Eszter, Vihar Judit, illetve Magolcsay Nagy Gábor válaszoltak. A rovatok működéséhez nemcsak egy figyelmes szempárral járul hozzá, a fentebb említettek mellett költőként, valamint a képzőművészet és a színház iránt fogékony szerzőként egyaránt hivatkozhatunk rá.
Felolvasóestről írt tudósítás szerepel Petneházi Erzsébet litKULT rovatban megjelent publikációs listájának élén. Már ezen első írása, a kortárs angol és magyar verseket centrumba állító Literature for Dummies hatodik alkalmáról informáló beszámoló igazolja az éber odafordulást és precizitást, amelyek a továbbiakban megjelent szövegeinek, valamint a mögöttük álló munkafolyamatnak karakterisztikus jellemzői. Kritikái közül nem lehet nem említést tenni a tematikus-stílusbeli váltásokkal operáló Marno János-kötet, a Szereposzlás recenziójáról, de ugyancsak emlékezetesek meglátásai Selyem Zsuzsa Az első világvége, amit együtt töltöttünk című kötetéről, legutóbb pedig Szőcs Petra A gonosz falu legszebb lakói cím alá rendezett verseit vette górcső alá. Bármelyik szövegét lapozzuk is fel, az alaposság és a mélyreható figyelem számára alapvetések. Szakmai felkészültségének és kritikus szemlélődésének a Térey Könyvünnepre és a KULTopik rendezvénysorozat költészetnapi estjére fókuszáló tudósítások is reprezentánsai.
Vigh Martin 2020 óta állandó szerzője a KULTer.hu vizuálKULT rovatának, és már első cikkeiben megmutatkozott a filmszakma iránti alázata. Legyen szó akár populáris műfaji trendekről, rendezői portrékról vagy a Hollywoodon túli független, illetve hazai alkotásokról, kritikái közérthető és letisztult stílusban egyszerre működnek az adott filmet és rendezőt bemutató ismeretterjesztő szövegekként, valamint pontos megállapításokkal megtámogatott, a tágabb kulturális és történelmi kontextusra is kitekintő elemzésekként. Írásaiban a tárgyalt filmekkel együtt gondolkodik, az általuk felvetett hol sekélyesebb, hol húsba vágó társadalmi és generációs kérdésekre ugyanakkora hangsúlyt fektet, mint a filmek formai aspektusaira. Interjúi a közvetlenség és a szakmai felkészültség révén gördülékenyen, az alkotói folyamatok belső, emberi és külső, intézményi oldalát is megvilágító, izgalmas szakmai beszélgetések.
A díjazásról
A 2022-es KULTer stART díj győztesének és közönségdíjasának személye, miként az átadóünnepség időpontja és helyszíne szeptember közepén derül ki. Az üvegplakettel kísért pénzbeli jutalom idén 150.000 forint, amelyet részben portálunk alapító-főszerkesztőjének, Áfra Jánosnak és Janáky Mariannának köszönhetünk, illetve olyan felajánlóknak, akik nevük elhallgatását kérik.
Ez a KULTer.hu profiljához illeszkedő, értékes ajándékcsomaggal egészül ki, melynek támogatói: Alföld folyóirat (egyéves előfizetés és könyvcsomag), Csokonai Színház (belépőjegy az évad összes bemutatójára, MagdaFeszt-különdíj), debreceni Líra Könyváruház (könyvcsomag), Fiatal Írók Szövetsége (könyvcsomag), Katona József Színház (2 páros belépőjegy októberi előadásokra), magyarhangya (filmplakátok, ingyenes hozzáférés a filmjeikhez), Műcsarnok (3 db páros belépőjegy), Pintér Béla és Társulata (páros belépőjegy a szeptember 30-i Az Imádkozó című előadásukra), Scolar Kiadó (könyvcsomag), Starbucks (ajándékcsomag), Szkéné Színház (páros belépőjegyek az Eleven éjszaka és A hisztéria rövid és felkavaró története című előadásokra), Trafó Kortárs Művészetek Háza (páros belépőjegy egy tetszőleges előadásra), Vertigo Média (DVD-csomag, könyvcsomag, plakátok), Vígszínház (páros belépőjegy az október 9-i A kastély című előadásra).
2022-től a KULTer stART díj mellett átadunk egy közönségdíjat is. A díjazott szintén a shortlistre került szerzők közül kerül ki az olvasóközönség szeptember 13-ig leadott szavazatai alapján.
Hozzászólások
A hozzászólások le lettek zárva.