A KULTer.hu szerkesztősége 2018-ban adta át először a KULTer stART díjat Varga Ákos filmkritikusnak, rá egy évre Kovács Edward költő-kritikusnak, tavaly pedig Berényi Csaba filmkritikus lett a díjazott. Ezúttal is egy olyan – 30 évesnél nem idősebb – szerzőnk munkáját szeretnénk elismerni, aki kitartóan és magas színvonalú szövegekkel járult hozzá oldalunk működéséhez. A 2021-es díjazott a pénzjutalom és az üvegplakett mellett értékes ajándékcsomagokkal is gazdagabb lesz.
A díj célja
Szerkesztőségünk a kezdetektől fontos feladatának tartja, hogy teret adjon a fiatal kritikus- és szépírógeneráció képviselőinek, s szerény lehetőségeihez mérten támogassa őket építő kritikával, gyakornoki programok indításával és szakmai eseményeken történő szereplési lehetőségekkel.
A KULTer stART díj azoknak a munkáját hivatott elismerni, akik már kevésbé igénylik a mentorálást, mégis nagy elhivatottsággal járulnak hozzá, hogy a KULTer.hu kortárs kultúrportál napról napra egyedi élményt nyújtó tartalmakkal szolgáljon olvasóinak. A díjra történő nevezés tehát a 30 évesnél nem idősebb, kritikusi, tudósítói és szépírói tevékenységgel foglalkozó szerzőknek jelent visszacsatolást.
Az odaítélés menete
A jelölési folyamat kétfázisú. A kizárólag egyedi tartalmakat közlő litKULT, vizuálKULT, popKULT és Szépirodalom rovat vezetői – szerkesztőségi egyeztetés után – 2-2 szerzőt javasolnak az elismerésre rövid szöveges értékelés kíséretében. A 8-as listára került nevekből a 8 tagú szerkesztőség egyszerű többségi szavazás alapján dönt arról, ki szolgált rá leginkább, hogy az adott évi KULTer stART díj birtokosa legyen. Az eddigi évek gyakorlatához képest idén annyiban változott a döntéshozatal menete, hogy szerkesztőségünk egyik tagja, Orbán Krisztina nem szavazott, hiszen a litKULT rovat jelöltjeként ő maga is helyet kapott a shortlisten.
A shortlistre került szerzők
Drávucz Zsolt 2020 augusztusa óta ír a KULTer.hu-ra, de egy év se kellett, hogy a kulturális portál egyik legfontosabb szerzőjévé nője ki magát. A popKULT rovatot erősítő szerző elsősorban érzékeny elemzőkészségével hívta fel magára a figyelmet. Popkulturális folyamatokat, zenekari fejlődéstörténeteket ugyanolyan precízen elemez, ahogyan a tágabb kulturális kontextusokat – az elmúlt időszakban például a világjárvány zeneiparra gyakorolt hatását – is izgalmas meglátásokkal vázolja. Járványkoncert-beszámolója, karanténkoncertekről írt esszéje, valamint Hajós András és Jeli András Dalfutár című műsorának elemzése is gondolatébresztő szempontokat érvényesített. Könnyedén mozog a különféle sajtóműfajok között, kritikái mellett interjúiban is körültekintő portrékat fest: a zenei produkció mögött megbújó emberre kérdez rá. Nem egyetlen műfaj specialistája: témaválasztásaival is keresi a kihívást jelentő határátlépéseket, és a nyolcvanas évek retró szintipopjáról vagy egy versadaptációiról híres énekes-dalszerzővel ugyanolyan lényeglátó interjúkat készít, mint az ízléséhez közelebb álló alternatív undergroundról. Drávucz Zsolt a magyar popzenei újságírás egyik alapembere lehet a későbbiekben is.
Énekes András Előd a PusztaHang főszerkesztője, a Keret blog volt főszerkesztője, a KULTer.hu popKULT rovatának is meghatározó szerzője. Immár 7 éve publikálja értő zenekritikáit, hangulatfestésnél jóval árnyaltabb képet nyújtó fesztiválbeszámolóit. Szerkesztőként és szerzőként is fontos vállalása, hogy kevésbé ismert, akár még pályájuk elején álló, ám annál tehetségesebb zenekarokra és zenészekre irányítsa a figyelmet, akik a zenekritika pozíció- és presztízsvesztései miatt kevés szakmai visszajelzést kapnak. Magabiztosan mozog a műfajok és a rovatok között is, tudósításai, tárcái és könyvkritikái esetében is érvényesül a könnyűzene iránti szeretete, elkötelezettsége. Miközben gyakran üt meg azonosulásra invitáló, az olvasmányosságot elősegítő személyes hangot, a zeneipari összefüggéseket is azok komplexitásában láttatja, és könnyedén vág utat a kortárs popzenei trendek között a laikus olvasó számára is. Hozzáértését, kiváló érvelőkészségét bizonyította a KULTopik című rendezvénysorozatunk Zenekritika című online kerekasztal-beszélgetésében is, amelynek résztvevői a zenekritika jelenlegi helyzetét járták körbe.
Gál Kitti alig több mint egy éve publikál a KULTer.hu-n, ám kritikái, interjúi és tudósítása azonnal megragadják az őket olvasót. Legyen szó regényről, novellás– vagy verseskötetről, a nem mindennapi elemzőkészség, a pontosan nyelviesített észrevételek és az adott szövegvilágra kapcsolódó kíváncsi, körültekintő olvasói attitűd jellemzik a szerző munkáit. Olyan felvetésekkel kínál éles és érzékeny értelmezéseket, amelyek arra késztetnek minket, hogy felülvizsgáljuk az adott kötetek vonatkozásában az olvasói tapasztalatainkat. A 23 éves szerző Péntek Orsolyával készített interjúja, továbbá Gondos Mária Magdolnának és Sirokai Mátyásnak, a FISZ Könyvek sorozatszerkesztőinek feltett kérdései igazolják tájékozottságát, interpretatív közeledését beszélgetőpartnereihez. Mindemellett említésre méltó az alkotás, identitás és személyes missziók összefüggéseire összpontosító kerekasztal-beszélgetésről írt tudósítása is.
Maczák Orsolya Rita régi KULTmotoros: 2016 óta szerzője a portálnak, ahol előbb a popKULT, majd litKULT rovatokban kötődött a nevéhez több emlékezetes interjú. Idén a Szépirodalom rovatban is debütált, méghozzá nem is akárhogy: prózái megráznak, karcosak, behorpadt fejű gyerekek és túlteljesítő anyák groteszk táncai bontakoznak ki bennük. A nézőpontokat dinamikusan váltakoztatja, több (beszélő) fejből érkezik a kép, a látványok pedig egymásra montírozódnak: „Látom a kést, félig ujj, félig csirkemell, a cafatok rajta az csirke, de a vér az anyám.” Csíp a nyelve ezeknek a szövegeknek, szerencsére: a hűvös elemzés és empatikus (meg)értés közötti résben megszületik a hang, amelyik egyszerre képes a gyerekkor beragadó emlékeit és a fiatal felnőttkor poshadt dinamikáit stílussal megtölteni. És ami mindezt satuba fogja a Maczák-szövegekben: a testbe zártság élménye. A szereplők a kapcsolatok diszharmóniáját a normatív testtől való elkülönböződésként élik meg. Így a fizikai és mentális folyamatosan gyűri egymást a szűk családi viszonyrendszerekben: az etetés, a spájzolás, a számonkérés, a kímélet-hazugság áll a gondoskodás helyén. És amit kapunk: átszűrt, pontos, kötetérett próza.
Orbán Krisztina a portál állandó szerzője, valamint a KULThírek és KULTprogramok rovatok szerkesztője. 2017-ben debütált Karl Ove Knausgård regényfolyamának első részéről írt kritikájával. A Harcom-sorozat Játék, Élet, Álmok és Harcok című köteteiről is átfogóan értekezett, de a norvég író munkásságát követve beszámolt a 26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál Nagydíjának átadásáról is, amely a szóban forgó szerzőt illette meg. Skandináv irodalom iránti elköteleződését mutatja számos kiváló kritikája, illetve mélyinterjúi olyan szerzőkkel, mint a norvég-dán Kim Leine, a dán Kirsten Thorup (mindketten a Északi Tanács Irodalmi Díjának nyertesei), a több mint 50 nyelven ismert és elismert norvég Jon Fosse, valamint a posztszovjet államok helyzetével élénken foglalkozó finn Sofi Oksanen. Személyes hangvételű, közvetlen kérdéseivel gyakran vezeti kontemplatív témák felé a beszélgetést, ilyenek az alkotásfolyamat, az írói felelősségvállalás, az irodalmi hatások és kortárs tendenciák. Kritikáiban olyan kérdésköröket jár körül határozott argumentációval, de tapintatos eleganciával, mint a nemi alapú megkülönböztetés szisztematikus ábrázolása, az élethazugságok, a családi dinamikák és az öröklött traumák.
Ozsváth Eszter Judit 2020 októberétől tagja a KULTer.hu szerzőgárdájának. Első írása, a MODEM egyik kiállításáról készített tudósítás volt, amely máris egyértelművé tette, hogy a tények érzékletes rögzítése mellett az elemzés, az értelmezés az ő terepe. Ennek egyre meggyőzőbb bizonyítékát láthatjuk színikritikáiban. A szerző a pandémia idején szükségszerűen megszaporodó újfajta teátrumi lehetőségek kihívásaival is megbirkózott: írt részvételi előadásról, online közvetített darabról, eleve streamszínházra készült bemutatóról és a digitális formában megrendezett Deszka Fesztiválról is. Elemzéseiben nemcsak a színpadi akciónak, a színészi játék finomságainak vagy a motívumoknak a rögzítését tekinti feladatának, hanem például a hangok és a színek közvetítését is. Találó jelzőkkel, metaforikus megnevezésekkel, alkalmi, kötőjeles szóösszetételekkel bontakoztatja ki atmoszférateremtő képességét, így éri el, hogy bírálatai líraiak legyenek. Kreatívan teremt párhuzamot: a klasszikusok nyomát mindig felfedezi a kortársban. Márkus Luca színésznővel készített interjújában Eszter új szerepekben – kíváncsi és empatikus kérdezőként, sőt tehetséges portréfotósként – is sikerrel mutatkozott be.
Tölli Szofia közel harminc szöveget publikált a KULTer.hu-n 2018 márciusi debütálása óta. A színház világa áll hozzá a legközelebb, rendszeres látogatója színházi találkozóknak és fesztiváloknak Balassagyarmattól Kisvárdán át Sepsiszentgyörgyig. Tudósításaiban hangsúlyt fektet a közeg, a körülmények leírására, a darabokat rövid terjedelemben is pontosan, főképp az erények kidomborításával elemzi, de a hiányosságokat sem hallgatja el. Írásai logikusan felépítettek, stílusára a szakmai szóhasználat és a világos mondatalkotás szerencsés ötvözete jellemző. Irigylésre méltó szakmai elhivatottságról árulkodik a tény, hogy a szerző hány hazai (pl. Trafó, Örkény, Békéscsabai Jókai Színház, Soproni Petőfi Színház), illetve határon túli (pl. Szabadka, Szatmárnémeti) színház légkörét tapasztalhatta meg személyesen. A teátrumok világától távolabb merészkedő írásai között találunk kiváló kritikát egy beavató cirkuszi előadásról, tudósításokat a Malter Filmfesztiválról, valamint az alkotás és az alkotó kettősére ügyelő beszélgetéseket például filmrendezőkkel, de emlékezetes munka a két bezárt debreceni galéria vezetőjével készített interjúja is. A közelmúltban pedig kiállításkritikával bővült Szofia szerzői palettája.
Vados Anna verseiből kigurul egy-két dühös égitest. És ez jól van így: kreatív és pontos szövegekből épül évek óta ez a versbirodalom, ahol a kodependens kapcsolatok dinamikája kerül nagyító alá. Innen nézve mindegy is, hogy a társ vagy az anyag az, ami rombol. Vados – 2018 óta a KULTer.hu szerzőjeként – úgy vezet végig a részleteiben kegyetlen, mégis ismerős történeteken, hogy a női és férfi szemszögek folyamatos váltakozásban maradnak, ahogyan a fikció és valóság találkozási felületei is minduntalan átírják egymást. Prés alatt az emlék és a képzelet. A 2020-as Petri-díj jelöltjének verseiben magabiztosan kalauzol a kényszerek világába: a tét nem kevesebb, mint szembenézni az egyéni és társadalmi mérgekkel. Az élőbeszéd mondatai mögött az álom- és rémképeken keresztül megelevenedő belső élet lapul. A legyőzendő toxin pedig egyszerre foglalja magába a mérgező párkapcsolat és a szerfüggő élet egymást metsző kereszteződéseit. Vados versei erősek, prímák, szikárak. Ráadásul olvasva és hallgatva is ütnek, ahogyan ezt a 2021-es KULTköltészetnapi szereplése is bizonyította.
A díjazásról
A 2021-es KULTer stART díj győztesének személye, miként az átadóünnepség időpontja és helyszíne, szeptember közepén derül ki. Az üvegplakettel kísért pénzbeli jutalom idén is 100.000 forint, amelyet részben Langó Károlynak köszönhetünk, illetve olyan felajánlóknak, akik nevük elhallgatását kérik.
Ez a KULTer.hu profiljához illeszkedő, értékes ajándékcsomaggal egészül ki, melynek támogatói: Csokonai Színház (6 előadásos szabadbérlet), debreceni Líra Könyváruház (könyvcsomag), Klinik Label Lemezkiadó (CD-csomag), magyarhangya (ingyenes hozzáférés a filmjeikhez, plakátok, branded óvszerek, a Lufi című filmük merch-anyagai), MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ (kiállítási katalógusok), Pannonia Entertainment (egyhónapos korlátlan mozibérlet a Pólus Moziba), Pintér Béla és Társulata (2 db belépőjegy az október 16-i bemutatójukra), Scolar Kiadó (könyvcsomag), Radnóti Miklós Színház (2 db jegy az Egy piaci nap című előadásukra), Starbucks (ajándékcsomag), Szépművészeti Múzeum (páros belépő), Szkéné Színház (páros színházjegy egy tetszőleges előadásra), Trafó Kortárs Művészetek Háza (3 db egy alkalomra szóló bérlet), Vígszínház (2 db jegy a Szerelmek városa című előadásra).
Hozzászólások
A hozzászólások le lettek zárva.